Vietnam it is! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Myrna Velden - WaarBenJij.nu Vietnam it is! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Myrna Velden - WaarBenJij.nu

Vietnam it is!

Blijf op de hoogte en volg Myrna

17 Augustus 2015 | Vietnam, Hanoi

Of eigenlijk, Vietnam it was! Want het Vietnam avontuur samen met Gonny zit er ook alweer op. Wat we hier gezien, gedaan en meegemaakt hebben zal ik jullie natuurlijk niet onthouden.

Het begon dus allemaal bijna drie weken geleden. Ik was al een dagje eerder in Vietnam zodat ik de volgende dag Gonny kon oppikken van het vliegveld. Maar die avond zelf kreeg ik al wat berichtjes van Gon dat haar vliegtuig volgeboekt was en dat uitgerekend zij (en een paar anderen) niet mee konden. Op het laatste moment mocht ze wel mee maar bij haar tussenlanding in Bangkok ging het toch fout door bagageproblemen en moest ze helaas een paar uur later een ander vliegtuig naar Ho Chi Minh nemen. Natuurlijk stond ik haar met smart op te wachten... En eindelijk daar was ze dan! Maar... zonder backpack, deze was helaas niet mee gekomen. Dan maar naar het hostel zonder backpack en wat kleren van mij aan. En ook de volgende dag werd mijn kleding haar feestelijke verjaardags outfit. We hebben die dag taart gegeten en we moesten shoppen want hoe lang het nog zou duren en of de backpack uberhaupt zou komen wisten we niet. Ik moet zeggen dat Gonny goed geslaagd was in het Vietnamese winkelcentrum, wat eigenlijk meer een markt was. Verder hebben we de stad een beetje verkend en veel gelopen, maar wat een onwijs drukke stad met heeeeel veel motorbikes en ander verkeer. Oversteken is hier echt een uitdaging.
De volgende dag hebben we de Chichu tunnels bezocht, die de Vietnamezen tijdens de oorlog aangelegd hebben, hier in schuilden en woonden. Ook wij mochten een tunnel in, maar wow wat mega klein en claustrofobisch was dat zeg. Na de tunnels zijn we afgezet bij het oorlogs museum om wat neer te weten te komen over de Vietnamoorlog. De foto’s die hier hangen en tijdens de oorlog genomen zijn, zijn voornamelijk heel indrukwekkend maar sommigen ook weerzinwekkend.
Na ons bezoek aan het museum kregen we wel heel goed nieuws: de backpack was terrecht en konden we ophalen op het vliegveld!! Precies op tijd want de volgende dag was het plan om door te reizen naar Mui Ne. Een kustplaatsje. In de bus hiernaartoe hebben we Jin, een Zuid-Koreaanse jongen leren kennen waar we in Mui Ne mee opgetrokken hebben. Zo hebben we verschillende soorten seafood geproefd, Mui Ne is een vissersplaatsje dus eigenlijk niet compleet zonder het proeven het seafood. Verder hebben we in Mui Ne een onwijs leuke dagtour gedaan waarbij we naar rode en gele zandduinen zijn geweest en door de fairy stream zijn gelopen. Een soort ondiep beekje waar je doorheen loopt door super mooje natuur, echt sprookjesachtig. Na deze ochtendtour zijn we doorgereisd naar Nha Trang. Hier zijn we 2 dagen gebleven en hebben we genoten van het strand en hebben we een leuke snorkeltour gedaan, oohja en hebben we ook nog moeten salsa dansen in een Spaans restaurant.

Na Nha Trang vervolgde we onze reis verder naar het Noorden, Hoi An. Dit is een onwijs schattig plaatsje, dat zo een authentiek Vietnamees plaatsje nog bestaat. Wel is het onwijs toeristisch en willen de mensen daar vooral veel aan je verkopen. Zo hebben wij ons ook laten overhalen tot een pedicure en voetmassage door 2 schattige vrouwtjes, die toch niet meer zo schattig waren toen we ze vertelde dat we echt geen manicure, beenhars, epileren, andere massages van ze wilden. Verder staat Hoi An bekend om de vele tailor shops, waar ze tegen een redelijke prijs en in een korte tijd kleding voor je op maat laten maken. Gonny heeft gekozen voor een Kimono en ik voor een jumpsuit. Was onwijs leuk om te laten doen en natuurlijk om nu een uniek kledingstuk te hebben. Verder hebben we in Hoi An een Vietnamese kookcursus gedaan waarbij we kennis gemaakt hebben met het echte Vietnamese eten. De chefkok was een super leuke man en daarbij was de cursus ook nog in een mooie omgeving, en het eten was echt overheerlijk! Daarnaast hebben we nog even genoten van het strand en hebben we de My Son tempelreunes bezocht, helaas zijn veel van deze tempels verwoest door bommen tijdens de oorlog.

Vanuit Hoi An zijn we weer verder gaan reizen. Maar deze keer op de motor, nouja achterop de motor dan bij de zogenoemde ‘easy riders’. Naast een super snel vervoersmiddel is de motor ook gewoon ook onwijs gaaf om Vietnam te ontdekken. We wilden eerst een tour doen van 2 dagen maar de eerste dag was al zo goed bevallen dat we ef 4 dagen van gemaakt hebben. Wauw, wat was dit gaaf zeg. We hebben de mooiste landschappen gezien en onderweg stopten we ook bij onder andere tempels, watervallen, bergdorpjes, musea, grotten etc. Ook vertelden ze ons veel over de lokale gebruiken en geschiedenis van Vietnam. Wat ook super leuk was dat we juist ook op de minder toeristiche plekken kwamen waar de mensen ons aankeken of we van een andere planeet kwamen. Soms voelde ik me net een Koningin zo achterop de motor als we langs een dorpje reden, al de kindjes die vol enthousiamse naar ons zwaaiden en wij natuurlijk gezellig terug zwaaien. De avonden waren ook erg gezellig met onze easy riders, die ons ook echt hebben laten kennis maken met wat de lokale bevolking nou eet, en ja wij moesten mee eten. Zo kregen we 1 of andere sticky rice ball, waar wij van dachten: oke spannend. Totdat de serveerster met een schaar aankwam, hem open knipte en er een kip, inclusief kop in het midden tevoorschijn kwam. We hebben vriendelijk gevraagd of ze de kop misschien weg kon halen. Ik vond het uiteindelijk best wel lekker maar Gonny kreeg na het zien van de hele kip geen kippenvlees meer door haar keel. We hebben de avond voortgezet in een karaoke bar, tja want midden in de bergen zitten er gewoon een paar. Toch zijn de karaokebarretjes wat anders dan in Nederland, eigenlijk krijg je gewoon een geisoleerd kamertje met een beeldscherm en microfoons. Natuurlijk hebben wij ook mee gedaan en gezongen. Je kunt wel zeggen dat we een onwijs leuke en bijzondere tijd hebben gehad met de easy riders.

Daarna zijn we naar Hanoi gegaan, weer een grote stad maar voor ons wel wat overzichtelijker dan Ho Chi Minh. Vanuit hier zijn we naar Sapa gegaan. Hier liggen allerlei dorpjes in de bergen tussen de prachtig groene rijstvelden. Er wonen hier allerlei soorten stammen. We zijn hier 3 dagen geweest en hebben trekkings gedaan. Echt onwijs leuk om te doen. We werden vrolijk gevolgd door de lokale mensen die ons maar al te graag wilden helpen, met de bedoeling dat je later wat van ze zou kopen. We sliepen 1 nacht in een homestay, echt bij de lokale bevolking thuis. Dit was super leuk en uniek. Ja, ook Sapa was een hoogtepuntje hoor. Toen we na Sapa om 10 uur s’avonds in Hanoi terug kwamen besloten we hier het nachtleven te gaan verkennen. Nou officieel is dit er dus niet want om 12 uur komt de politie alle kroegjes sluiten. Terwijl we wat beduust naar buiten liepen fluisterde de barman ons toe: 5 minutes and than you can come back. Dit deden we, en in het geheim bleef het barretje toch nog wat langer open. Tja en de volgende dag was alweer onze aller laatste dag. We hebben nog even lekker geshopt en heeeerlijk Vietnamees gegeten.

De volgende dag was het zo ver, op naar het vliegveld maar allebei een andere kant op. Gonny terug naar Nederland en ik door naar mijn laatste bestemming: Maleisisch Borneo, waar ik oa nog wildlife wil spotten. Mijn ticket naar huis is intussen wel geboekt, zet allemaal maar in je agenda: 2 september is Myrna BACK IN TOWN.

Tot over een paar weekjes allemaal.
Liefs, Myrna

• 17 Augustus 2015 - 17:40

Rick Pakvis:

Weer een super gaaf verhaal Myrna! Hoop mee gemaakt samen,, en het staat in me agenda!
    Veel plezier nog de laatste paar weekjes,, en tot snel

• 17 Augustus 2015 - 17:47

Tom:

Super leuk om weer een verhaal van je te lezen ! Geniet nog even van de laatste weken ! Tot snel X

• 18 Augustus 2015 - 09:26

Marsha:

Veel gedaaan zeg samen! Was ook super leuk om dit verhaal te lezen met de foto 's die ik heb gezien!
    Super gaaf!
    GOD THANKS: 2 SEPTEMBER DIK GEDRUKT EN ONDERSTREEPT!!!!!
    Loveee you girl!

• 20 Augustus 2015 - 12:51

Marijke:

Wat een belevenissen allemaal, en super leuk samen met Gonny, jullie hebben wel genoten zeg!

• 24 Augustus 2015 - 10:03

Anneke:

Wat gaaf allemaal, zo heb je Vietnam echt heel goed gezien. Dat zal wel even wennen worden straks maar ook weer heel leuk natuurlijk om iedereen te zien. Geniet nog van je laatste weekje in Azië.