Aapjes (en meer) kijken in Maleisisch Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Myrna Velden - WaarBenJij.nu Aapjes (en meer) kijken in Maleisisch Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Myrna Velden - WaarBenJij.nu

Aapjes (en meer) kijken in Maleisisch Borneo

Blijf op de hoogte en volg Myrna

01 September 2015 | Maleisië, Kota Kinabalu

Wow... En er zijn alweer ruim 2 weken om. Vandaag is het 1 september, de dag dat ik naar huis vlieg. Wat overigens wel ruim 24 uur zal duren omdat ik twee tussenlandingen heb. Nu ben ik onderweg naar mijn eerste tussenstop bestemming: Kuala Lumpur.

Maar wat ben ik blij dat ik nog naar Maleisisch Borneo ben gegaan, heb nog even volop genoten. Ik startte in Kota Kinabalu (KK, noemt iedereen de stad hier). Niet echt een hele boeiende stad maar een goed start -en eindpunt voor andere bestemmingen. Wel heb ik gebruik gemaakt van het feit dat ik er was en heb de stad verkend. Veel markten en ook grote shopping malls. Wat me direct opviel was dat ik als blanke, lange en inmiddels bijne blonde Nederlander hier wel erg interessant ben. Wat ben ik veel aangesproken, aangestaard en ook uitgelachen (in ieder geval dat gevoel had ik). Dit kwam ook wel voor op andere plekken waar ik geweest ben, maar zo veel als hier niet.

Vanuit KK ben ik, ja heel luxe, naar Sandakan gevlogen, steeds een stukje dichterbij het wildlife wat ik wilde gaan zien. Vanuit hier heb ik namelijk eerst het orang utan sanctuary Sepilok bezocht. Een plek waar wees oerang oetans worden opgevangen en zo worden klaar gestoomd voor de echte jungle. Normaal gesproken blijven ze tot hun 8ste jaar bij hun moeder, die ze leren in de jungle te overleven. Nu leren ze deze dingen in de sanctuary. Twee keer op een dag is het hier voedertijd en kunnen de oerang oetans wat te eten halen. Een leuke kans voor toeristen om deze toch wel wilde oerang oetans van dichtbij te zien. Ik vond het in ieder geval een mega leuke en bijzondere ervaring en uiteraard een goed initiatief: Save the Orang Utan!
Een zelfde soort sanctuary, en dan voor sun bears, heb ik hier ook bezocht. Wat leuk was maar niet zo leuk als de oerang oetans in mijn ogen.

Na dit gezien te hebben heb ik een 2 nachten, 3 dagen Kinabatang river excursie geboekt. Rondom en in deze rivier is er een grote kans wilde dieren te spotten. In totaal hadden we 4 boot safari’s, 2 nightwalks en 1 jungle walk. En ik moet zeggen dat ik veel gezien heb. Veel aapjes, geen oerang oetans helaas maar wel de nogal zo bijzondere neusapen (proboscis monkey) en andere soorten. Daarnaast veel mooie tropische vogelsoorten gezien, krokodillen, lizzards, wilde kat, etc. Echt mega bijzonder om zo midden in de jungle te zijn en slapen tussen al deze dieren.

Na deze jungle experience had ik nog geen genoeg van de aapjes en heb ik een sanctuary bezocht voor de neusapen. Deze apen leven in de jungle maar door alle kappingen en droogte hebben zij tekort aan voedsel, wat ze hier dus op bepaalde tijden kunnen halen. Ook dit was weer een bijzondere ervaring, voornamelijk omdat er heel weinig andere toeristen waren en dat deze apen wel heel dichtbij kwamen. Ik heb echt genoten van het kijken naar deze apen, die toch ook wel veel menselijke trekjes hadden.

Hierna had ik echt wel even genoeg van de apen en dieren. En omdat ik in een warm land was, moest ik het hier ook nog even van nemen. Ik ben heeeerlijk naar een eiland gegaan, Mabul eiland, dit is 1 van de Semporna eilanden. Een hele busreis, en boot, om er te komen maar wat een heerlijk relaxte maar bijzondere plek. Zo zijn alle resorts en hutjes gebouwd op palen op het water. Daarnaast is er een onwijs groot contrast tussen de toeristische plekjes en de armoede die hier zeker aanwezig is, mensen wonen echt in hutjes tussen het vuilnis. Kindjes waren aan het bedelen en vroegen om 1 ringgrit en anderen probeerden weer vis, krab of cocosnoten te verkopen, vervolgens in een palmboom klimmen om er 1 te plukken. Je weet dat er armoede is, maar op deze manier word je nog wel even letterlijk met je neus op de feiten gedrukt. Hopelijk zorgt mede het toerisme ervoor dat deze plek ook stukje bij beetje wat rijker word. Ik verbleef in een vrij basic accomodatie maar met een super gezellige groep en live gitaar muziek en spelletjes ‘s avonds. Daarnaast kun je hier onwijs mooi duiken en snorkelen en dit laatste heb ik dan ook gedaan. Super gaaf was dat hier, duizenden vissen en ook een aantal grote schildpadden gezien. Verder heb ik hier lekker op het strand gelegen, want door de jungle ervaring vervaagde mijn bruine tintje al een beetje. Ik was alleen iets te enthousiast en had het zonnetje aardig onderschat.. TOMAAT. Gelukkig is dat goed gekomen ;).
Na Mabul eiland heb ik besloten terug te gaan naar KK, want vanuit hier zou ik ook terug vliegen. Hier heb ik nog even wat geshopt, ook vanuit hier nog een dagje strand gedaan. En ja, de laatste dag toch nog even een wild life park (dierentuin) bezocht, wat eigenlijk niets meer voorstelde na wat ik al gezien had. En nu... Op naar huis.

De laatste dagen heb ik ook al veel terug gekeken op mijn reis. Wat ben ik blij en trots dat ik dit heb mogen en kunnen doen. Ik heb zoveel gedaan, gezien, leuke mensen ontmoet, geleerd, me verbaasd en onwijs genoten. Zuidoost-Azie heeft nu echt wel een plekje in mijn hart met zijn bijzondere plekken, zijn cultuur en mensen. Ohhh en het heerlijke eten (fruit) niet te vergeten, ook al verlang ik nu stiekem wel naar een boterham met hagelslag, een eierkoek en een prakkie. En ik zal het harde geslurp, gesmak en geroggel van de lokale bevolking tijdens het eten zeker niet missen. Ook is het fijn dat ik in NL dus gewoon weer ‘normaal’ ben en de mensen niet zo onwijs staren. Ahhh en mijn eigen bed en kamer en KAST vol met kleding! En natuurlijk mijn familie en vrienden weer om me heen. Ja op dit moment is het goed om naar huis te gaan, al ben ik bang dat ik volgende week het reizen al ga missen en er toch ook wel weer een kleine cultuurshock in NL aan zit te komen. Maar goed.. dat hoort er dan maar bij en neem ik voor lief. Verder ga ik natuurlijk onwijs nagenieten en jullie vermoeien met mijn reisverhalen en foto’s.. Zet jullie schrap.

Tot heel snel!

Liefs, Myrna

• 01 September 2015 - 18:39

Karin:

fijn Myrna dat je het zo naar je zin gehad heb en een hoop gezien ,leuke mensen ontmoet,mooie herinneringen die niemand meer van af neemt,we horen het nog wel van je.goeie reis terug en welkom thuis x peet en karin

• 01 September 2015 - 20:08

Corine:

Wauw super gaaf weer om te lezen sis! Ben echt trots op je, dat je dit allemaal gedaan hebt!
    Ik kan niet wachten om je morgen weer te zien! Dikke Kus je Zus.